In ultimii doi ani au fost doua incercari de a restructura sectorul romanesc de energie. Intai, guvernul PNL a vrut sa construiasca o companie nationala de electricitate, care ar fi grupat laolalta toata productia, distributia si furnizarea de stat. Apoi, guvernul PSD-PDL a luat in calcul infiintarea a doua companii integrate de energie, care contin de aceasta data si o parte din sectorul de gaz, si, mai important, etern falimentarul sector minier (in special huila).
SAR a scris de-a lungul timpului trei rapoarte: impotriva unei companii,impotriva a doua companii, siprobleme de concurenta ce vor rezulta din crearea celor doua companii integrate. Pe scurt, argumentele noastre contra sunt:
- infiintarea unor companii mari cu potential de a deveni dominante ar afecta serios concurenta si interesele investitorilor privati in generare (productie de electricitate); experienta altor tari europene arata ca, cu cat sunt mai multi producatori, cu atat pretul la consumatorul final este mai mic; nu exista motive pentru care pretul sa scada la consumator daca nu se fac schimbari fundamentale in structura de productie (de pilda, investitii in tehnologii mai eficiente);
- compania/ile nu ar putea deveni actori regionali din cauza constrangerilor de interconectare a retelelor de transmisie (putem exporta max 10% din energia pe care o producem), asa incat in loc sa devenim mai competitivi regional cream doua companii dominante local;
- cresterea concentrarii de piata ar afecta serios tranzactionarea pe OPCOM, bursa noastra de energie care are sanse sa devina o piata regionala;
- cele doua companii nu pot obtine termeni de creditare mai buni decat unitatile ce le compun, si nu pot fi listate la bursa pana nu demonstreaza performante bune timp de 3 ani;
- exista riscul sa apara subventii incrucisate ce ar fi penalizate prompt de Comisia Europeana (ajutor de stat ilegal). Romania a negociat sa elimine subventiile pentru huila pana la sfarsitul lui 2010, dar acum sindicatele din minerit cer extinderea subventiilor, reesalonarea datoriilor, stergerea penalitatilor, iar compania de huila CNH ar fi parte dintr-una din aceste companii integrate. Exista riscuri serioase ca electricitatea hidro sa subventioneze huila;
- FMI va monitoriza datoriile si subventiile catre cateva companii mari, inclusiv CNH si Termoelectrica, deci stergerea datoriilor inainte de o restructurare reala a celor doua companii este imposibila.
Acestea ar fi argumentele noastre, care insa se bazeaza pe informatia fragmentara disponibila in spatiul public. Daca am pierdut din vedere aspecte importante vrem sa le auzim pentru a ne imbunatati recomandarile de politici publice. Impartasiti-ne impresiile si comentariile Dvs!
Referinte: mai jos, o istorie cu lux de amanunte a dezbaterii de pana acum, in ordine invers cronologica.
This page has the following sub pages.